Kerk Oldeholtpade

De oorspronkelijke kerk was uit tufsteen opgetrokken en werd gebouwd in 1204.
Het huidige gebouw, gewijd aan de Heilige Stephanus, kwam gereed in 1545 en bestaat uit rode baksteen. Het metselwerk boven de ramen is versierd met gele boog- en aanzetstukken.
Van 1983-1985 is de kerk gerenoveerd, maar aan de achterkant van de kerk is nog steeds te zien dat het bouwwerk erg oud is. Het metselwerk boven de ramen is versierd met gele boog- en aanzetstukken.

Kerk Nijeholtpade

Het oudste gebouw van het dorp Nijeholtpade is de kerk. Hij is ongeveer in het jaar 1525 gebouwd. In de kerk hangen twee kerkklokken. Een uit het jaar 1598 en een uit het jaar 1611. De preekstoel en het orgel werden in 1883 gemaakt.
De betekenis van de dorpsnaam is vermoedelijk als volgt: "Nije" wil als het ware zeggen dat het dorp een nederzetting is van Oldeholtpade. Holtpade (vroeger Holenpathe zonder de eerste) betekent diepe of laag liggende paden..

Kerk Oldeholtwolde

De driezijdig gesloten zaalkerk uit 1875 is gebouwd naar plannen van T.D. Gaastra.
De kerk heeft neogotische spitsboogvensters en een half ingebouwde toren van drie geledingen met ingesnoerde spits. In 2001 is het dak en de toren gerestaureerd.
Het orgel uit 1905 is gemaakt door Johan Frederik Kruse.